Att vara ny på jobbet är för de allra flesta personer lite läskigt – även för de mest självsäkra. Förutom att vara punktlig, ödmjuk, vänlig och nyfiken när du börjar ett nytt jobb – vilket du alltid bör sträva efter – så kan speciellt vi introverta känna en viss oro. Om du börjar på ett jobb där det kanske inte arbetar så många introverta kan det kännas extra jobbigt. Det är helt okej. 

Men, lugn. 

Vi har samlat våra bästa tips på hur du med enkla medel kan göra så bra intryck som möjligt på dina nya kollegor. Tipsen baseras på våra egna erfarenheter från kontorsjobb.

1. Planera in egentid för återhämtning

Efter långa dagar med nya intryck och förväntningar kommer du bli trött. Vi introverta behöver ofta vara lite mer sociala än vad vi egentligen är bekväma med. Det bara är så. Du kan behöva egentid för att ladda batterierna så du är på topp nästa dag – och orka med fler intryck och sociala interaktioner. Läs mer om det HÄR. Därför är det en bra idé att planera in tid för återhämtning, både på jobbet och privat.

– Ta en liten promenad runt kvarteret på lunchrasten (frisk luft + egentid = bästa kombinationen!).
– På toaletten är du alltid i fred, ingen ifrågasätter behovet av att vilja låsa in sig där en stund.
– Ignorera inte ditt behov av ensamtid. Det kan vara en viktig del för din framgång.

2. Observera och förstå det sociala landskapet

Du ska ju inte bara vänja dig vid en ny arbetsmiljö och nya uppgifter – du ska även känna av stämningen och förstå hur dina kollegor umgås och är mot varandra på jobbet. Använd din introverta egenskap som duktig observatör till din fördel. Mingla medvetet. Spetsa öronen och iaktta så mycket som möjligt. 

– Sitt med på lunchen och fikarasten för att observera, lära dig platsens rutiner och lära känna dina kollegor. Vem pratar mest eller minst? Vem pratar om intressanta saker?
– Försök ha som mål att prata med två nya personer varje dag. Det är ju lättare att lära känna folk individuellt än att försöka göra dig hörd i en större grupp.
– Hitta någon på kontoret som du kan vända dig till och känner dig trygg med. Det behöver inte vara någon av dina närmsta kollegor eller på samma avdelning – bara ni klickar.

3. Imponera med din kunskap

Det kan vara en bra idé att sätta dig ner med din chef och gå igenom vad som förväntas av dig. Efter samtalet kan nervositeten minska. Som ny på jobbet kan det bli sisådär med självförtroendet. Ett sätt att bygga upp det är att bli riktigt duktig, en expert, på ditt jobb. Om det inte är din grej att vara i centrum, tillämpa mycket verkstad och lite snack istället.

– Det lättaste sättet att göra andra personer nöjda och imponerade av dig är att uppfylla deras förväntningar. Finns det till exempel uppgifter som bara du har och ansvarar för? Lyssna noga på instruktioner och anteckna så du inte glömmer saker.
– Kom ihåg att ta emot komplimanger och ge dig själv en klapp på axeln. Var stolt över dina prestationer; oavsett hur resultatet av ditt arbete blir. Om du får uppskattning via mejl – ta en skärmdump och spara för att titta tillbaka på!
– Läs på och lär dig massor om de system eller program du ska arbeta i, det gör det lättare för dig att fullfölja dina arbetsuppgifter effektivt.

4. Anpassa – inte förändra – dig till andra

Introverta är till naturen ganska flexibla – vi kan anpassa oss, likt en kameleont, till vår omgivning. Det betyder självklart inte att vi ändrar på vilka vi egentligen är. Vi visar helt enkelt bara olika delar av oss själva för olika personer. Det kan handla om småsaker som inte kostar dig mycket men som uppskattas stort av dina kollegor på jobbet.

– Få in som en vana att hälsa på alla på din väg till skrivbordet på morgonen – även om du inte alltid får en hälsning tillbaka.
– Le mot personer som du möter i korridoren eller lunchrummet. Ett leende kan hjälpa oss introverta att verka mer öppna, sociala och optimistiska.
– Möt andras blickar. Blickar är jätteviktiga. Personer du lärt känna mer kan du också fråga “Hur går det?” och fråga om saker du vet att de är intresserade av för att verka mer nyfiken.

5. Hitta olika sätt att kommunicera på

Som introvert kanske inte det här med att prata med nya människor är din grej. Försök hitta andra sätt att kommunicera med dina kollegor. Du kommer förmodligen fortfarande behöva delta och prata på möten. Genom att förbereda dig visar du tecken på initiativ och ansvar – egenskaper som arbetsgivare ofta uppskattar hos nyanställda. 

– Ska du gå på möte? Be personen som bjuder in till mötet om underlag, till exempel om det finns programpunkter, vad mötet ska handla om, vad ni ska diskutera och varför.
– Det är lättare att hålla tråden på mötet när du vet vad du vill prata om. Anteckna innan mötet (utifrån underlaget du fått av mötessamordnaren) vad du vill ha sagt under den tiden ni sitter i rummet.
– Undersök om det är möjligt att prata (skriva) via Slack, Skype eller Messenger med dina kollegor – men – ibland går det fortare och är enklare att faktiskt prata direkt med varandra.

Vi hoppas att du ser våra tips som användbara och vill nu i slutet av inlägget påminna om en viktig sak: Försök inte vara någon du inte är. Du ska känna att du är ärlig mot dig själv, men fortfarande vara öppen för att göra små enkla justeringar i ditt beteende för att anpassa dig till ditt nya jobb. Du ska ju kunna känna dig trygg på jobbet, då ökar chansen att du kommer göra ett så bra arbete du kan.

Har du använt dig av något eller några av våra tips? Berätta i en kommentar! Själv brukar vi mest använda nummer 2 och 4 när vi börjat på ett nytt jobb. Kommer du på fler tips så dela med dig så kan vi uppdatera artikeln för att hjälpa fler introverta.

Om introversion intresserar dig, håll utkik här på The Fine Line. Vi har massor av spännande artiklar på gång. Tipsa gärna dina introverta vänner, eller andra som kan vara intresserade, om The Fine Line.